Import samochodu z zagranicy – jak to zorganizować?

Coraz częściej decydujemy się na zakup samochodów używanych, pochodzących spoza terytorium Polski. Charakteryzują się one nie tylko przystępną ceną, ale i dobrym stanem technicznym oraz stosunkowo młodym wiekiem, w którym to przeżyły największy spadek wartości.

Kupno auta z zagranicy to nie tylko oględziny i transport pojazdu do kraju. Cały proces transakcji wymaga dokładnego przygotowania, które zaoszczędzi nam nieprzewidzianych problemów poza granicami kraju związanych często z brakiem znajomości języka i niuansów prawnych.

Przygotowanie i import na terenie Unii Europejskiej

Bez względu na to czy kupujemy samochód od osoby prywatnej czy też z komisu, warto dopytać o wszystkie kwestie, które nie zostały poruszone w ogłoszeniu. Nie bójmy się poprosić o dodatkowe zdjęcia pojazdu czy skany dokumentów – ich udostępnienie będzie świadczyło o uczciwości sprzedawcy i sprawi, że nasz wyjazd po wymarzony pojazd nie zakończy się fiaskiem.

Auto na drodze

Zawsze bierzmy pod uwagę kilka interesujących nas ofert, aby mieć większy wybór, jeśli nie zdecydujemy się na pierwszy model. Pamiętajmy także o przygotowaniu kilku umów kupna-sprzedaży (w przypadku zakupu od osoby prywatnej), sporządzonych w dwóch wersjach językowych. W przypadku kupna samochodu z komisu otrzymamy rachunek. Wraz z samochodem powinniśmy otrzymać:

  • zaświadczenie o wymeldowaniu pojazdu,
  • kartę pojazdu,
  • dowód rejestracyjny
  • i dwa komplety kluczyków.

Z kompletem dokumentów należy udać się do Wydziału Komunikacji w kraju, z którego importujemy pojazd, w celu uzyskania tablic eksportowych (jeśli chcemy, aby samochód wyjechał z kraju zakupu na własnych kołach).

Niezbędne w tym celu będzie także wykupienie obowiązkowej polisy ubezpieczeniowej na czas podróży do Polski.

Obecnie, proces przekroczenia granicy nie wiąże się z dodatkowymi procedurami – należy jednak pamiętać, aby mieć przy sobie komplet ważnych dokumentów.

Samochód sprowadzony, co dalej?

To niestety nie koniec, a dopiero początek urzędowych procedur i kompletowania dokumentów, dzięki którym staniemy się pełnoprawnymi właścicielami sprowadzonego pojazdu.

Sprowadzony samochód należy zarejestrować, w tym celu podstawową procedurą jest tłumaczenie dokumentów pojazdu przez tłumacza przysięgłego.

Następnie należy udać się do Urzędu Celnego w celu uiszczenia opłaty za akcyzę obliczanej na podstawie pojemności auta oraz jego wieku. W przypadku pojazdów pochodzących spoza UE opłaca się cło (10% wartości auta). W urzędzie należy również przedstawić dokument pochodzący ze stacji diagnostycznej dopuszczający pojazd do poruszania się po drogach.

Kolejny etap rejestracji odbywa się w Urzędzie Skarbowym, w którym odbierzemy zaświadczenie VAT-25 potwierdzające uiszczenie opłaty podatku od towarów i usług.

Zanim udamy się do Wydziału Komunikacji należy pamiętać także o opłacie recyklingowej, której potwierdzenie dołączamy do kompletu dokumentów.

Kolejnym etapem jest wizyta w Wydziale Komunikacji, w którym to otrzymamy tzw. miękki dowód rejestracyjny. Poniżej znajduje się lista dokumentów i opłat niezbędnych podczas rejestracji pojazdu importowanego z UE:

  • Tłumaczenie dokumentów przez tłumacza przysięgłego
  • Akcyza
  • Zaświadczenie VAT-25 (wydawane na podstawie deklaracji VAT-24)
  • Opłata recyklingowa wpłacona na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska
  • Badanie techniczne
  • Ubezpieczenie (obowiązkowa polisa OC)
  • Rejestracja

Decydując się na import samochodu z zagranicy należy liczyć się z dopełnieniem szeregu niezbędnych formalności, których trzeba dopilnować zarówno za granicą jak i już po sprowadzeniu pojazdu do Polski. Aby jednak w ogóle do tego doszło, należy odpowiednio się przygotować, by nie wrócić do kraju z pustymi rękami.

Jak można znaleźć samochód za granicą? Najlepiej poprzez aukcje internetowe.